Fókuszban az integrált, okos vasúti közlekedés megteremtése

Az egyik legjelentősebb hazai üzleti infokommunikációs megoldásszállító, az Invitech által vezetett konzorcium közel 2 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert el a „K+F versenyképességi és kiválósági együttműködések” című pályázati kiíráson. Az innovációs projektben egy önálló vasúti fejlesztés valósul meg számos partner közreműködésével.

A projekt célja, hogy hazai vállalatok együttműködésében, hazai fejlesztés során költséghatékony és biztonságos vasúti rendszerek létesüljenek, ezzel is szolgálva a nemzetgazdaság hosszú távú stratégiai céljait. A fejlesztés során magas biztonsági filozófiát megvalósító berendezések hálózatát alakítják ki. A kutatások és az azokra épülő fejlesztések kiterjednek az automatizálás, az elektronika, az elektromechanika, illetve az infokommunikáció területeire. A kutatómunka már megkezdődött, az Invitech Veszprémben indította el a fejlesztés műszaki-tudományos megalapozásáért felelős szakmai műhelyét, de emellett Szegeden, Székesfehérváron és Békéscsabán is zajlanak már előkészítő munkák. A konzorcium többi tagja (MÁV Zrt., Óbudai Egyetem, R-KORD Kft.) pedig az ország több pontján is végez majd a fejlesztésekhez kapcsolódó kutatást.

A projekt eredményeként megvalósuló rendszer kapcsolódik a meglévő vasúti objektumokhoz, a legkorszerűbb eszközöket integrálja a jelenleg működő vasúti rendszerelemekhez, megteremtve ezzel az egységes digitalizációs irányelv alapjait és az „intelligens város - okos vasúti infrastruktúra” koncepcióját. A vezeték nélküli digitális jelátvitel alkalmazásával megnyílik a lehetőség egy – vagy hosszú távon akár több – adatátviteli út kiváltására a vasúti rendszerek kommunikációjában. A fejlesztés diagnosztikai eleme folyamatos információval látja majd el az üzemeltetőt a részegységek állapotáról, amivel csökkenthető a hibaelhárítási idő. A folyamatos adatgyűjtés révén lehetőség nyílik a járművek automatizált nyomkövetésére, a forgalomszabályozás minőségének és az utasok komfortérzetének javítására, valamint pontosabb tájékoztatásukra. A fejlesztés része a rendszer kezelőfelületének kialakítása, illetve egy mozdonyfedélzeti egység megvalósítása is, mellyel csökkenthető az emberi tévedés lehetősége.

Az Invitech vezette konzorcium a tervek szerint 2020-ban zárja le a fejlesztési projektet. Ezt követően a tesztek gyakorlati tapasztalatai alapján születik döntés a rendszer bevezetéséről.