A plágiumkezelő intézkedéseket már az iskolás kor elején el kell kezdeni. Ahogy Stephen Wilhoit (2010) megjegyzi, az iskolákban a tanároknak sokkal többet kell foglalkozniuk azzal, hogy megtanítsák a diákoknak a plágium elkerülését. Fontos tudatosítani a gyerekekben, hogy a plágium nem elfogadható, és büntetést von maga után. A plagizálás megakadályozására különböző módszerek alkalmazhatóak: például tesztelni, hogy a gyerekek tudják-e mi számít plágiumnak, ezzel felderítve a tudásbéli hiányosságokat, amiket utána könnyű megtanítani nekik. A tanároknak hangsúlyozni kell, mennyire fontos a plágium elkerülése, milyen hasznos készségszinten tudni a plágiumelkerülő technikákat. Azt is tudatosítani kell, hogy a kész műveket teljes egészként értékeljék. Beszéljék meg a tanulókkal az írás és szövegszerkesztés összes szabályát.
A plag.hu rendszerfejlesztői, A. Vinckevicius és C. Klaus, nemcsak egyetemi szinten tapasztaltak plágiumot, hanem iskolákban is, ezért ingyenes hozzáférést biztosítanak az iskolákban tanító tanároknak a diákok írásbeli feladatainak értékeléséhez. A tanárok önállóan ellenőrizhetik a diákok munkáit, vagy megkérhetik őket, hogy az ellenőrző szoftveren keresztül küldjék be a dolgozataikat.
Mivel a plágium ellenőrzők jól átgondolt funkciókat kínálnak, a tanárok rengeteg időt takaríthatnak meg velük, és a diákok tökéletesen elsajátíthatják a plágium megelőzésére szolgáló készségeket a jövőben.