A vezérigazgató szerint a probléma megoldásához a hatóságok és a technológiai vállalatok közös fellépésére lesz szükség. A különböző technikai cégek vezetői ugyanis érdekeltek abban, hogy ne legyen túlnyomó többségében álhírekkel terhelt az általuk működtetett oldal – derült ki az M1 Médiaklikk című műsorából.
Érdekük, hogy minél kevesebb álhír terjedjen a Facebook és más közösségi médium felületén is – mondja Törcsi Péter, az Alapjogokért Központ kutatási igazgatója.
Fontos, hogy amikor a multinacionális vállalatok, a Facebook és az Apple is fellép az álhírek ellen, akkor az nem politikai indíttatású, hanem attól mentes legyen – mondta el Deák Dániel, a Nézőpont Intézet egyik elemzője.
Az álhírszerkesztés ma már külön üzletág
Az álhírgenerálás önálló biznisz lett a közösségi médiafelületeken. A többség természetesen kattintásokra vadászik, melyből hatalmas pénzeket szed be, de előfordulnak politikai indíttatásból ügyködő kamuhír-előállítók is.
Bizonyos országokban cégek, egész üzletágak szakosodtak erre. Ezek az álhírek generálásából, a Facebookon történő megjelentetéséből profitálnak – fogalmazott Deák Dániel.
Az álhírek nagyon komoly problémát jelentenek. Szinte már nem telik el nap, hogy a közösségi médiában ne jelenne meg valamilyen hamis információ. Ez leginkább azért jelent gondot, mert az emberek többsége a „social media” platformokon tájékozódik. Ez az első rangú hírforrás, ahonnan fogyasztják a híreket, és tudomást szereznek a világ dolgairól.
Mivel a közösségi médiát bárki szerkesztheti, a tartalmak bármiféle kontroll nélkül kerülnek föl a világhálóra. Fontos, hogy a felhasználók kritikus szemlélettel közeledjenek ezekhez a felületkhez és ne higgyenek el mindent, amit olvasnak.