Jobb tisztában lenni azzal, hogy a hazánkban is évente megsokszorozódó számú hibrid autó közlekedési balesete esetén csakis erre a hajtásra jellemző, egyedi teendők vannak – veszélyes lehet, ha ezeket elmulasztjuk.
Természetesen a hibrid kocsik a közlekedők biztonságát semmivel sem fenyegetik jobban, mint a hagyományos, belső égésű motorral hajtott autók, de mentéskor feltétlenül figyelembe kell venni, hogy elektromotorral, valamint nagy teljesítményű akkumulátorral rendelkeznek.
Ezért attól még, hogy nem halljuk járni a motort, az autó akár váratlanul meg is mozdulhat.
Az Országos Mentőszolgálat a Facebook-oldalán tette közzé, hogy tegnap délután a pécsi mentésirányításukhoz érkezett segélykérés szerint kisbusz és személyautó karambolozott.
A helyszínen derült ki, hogy az összeroncsolódott kocsi hibrid jármű, vagyis a hagyományos mellett elektromos árammal is működik. Az autó halálos veszélyt jelenthet a mentésben résztvevőknek a benne lévő óriási feszültség miatt – írja a Mentőszolgálat.
Csak a megfelelő áramtalanítás után szabad a sérültekhez férkőzni.
Szerencsére a tűzoltók, mentők felkészültek voltak, a beszorult sofőrt kiemelték az összetört járműből, s időben kórházba szállították.
Fontos tudni, hogy mikor egy hibrid belső égésű motorja leáll, attól még a rendszer készenlétben lehet, s egy véletlen érintésre el is indulhat a kocsi.
Mentéskor először a váltót tegyük üresbe, „P” állásba, húzzuk be a kéziféket, vegyük ki az indítókulcsot, s (Toyota Prius esetén) távolítsuk el legalább 5 méterre a járműtől.
Ellenőrizni kell, hogy a „Ready” felirat kihunyt-e a műszerfalon. Ha világít – de csakis akkor -, kapcsoljuk le a gyújtást „Power” gomb lenyomásával. Ha nem világít, ne nyomjuk le a gombot, mert az elektromotor elindulhat.
Amennyiben az indítógomb hozzáférhetetlen, akkor előbb a segédakkumulátort kell lekapcsolni. Soha ne érintsünk, vágjunk el vagy nyissunk fel semmilyen narancsszínű elektromos kábelt, vagy nagyfeszültségű egységet – figyelmeztet a Prius kezelési útmutatója.