Mint ahogyan arról a Kulcsszó is beszámolt, a Google ismét előzi a Facebookot a mobil weboldalak letöltési versenyében.
Már 1 éve van a Google-nak gyorsított mobil oldala
Egy évvel ezelőtt alkották meg az AMP-t, (Accelerated Mobile Page-t) mely nem más, mint gyorsított mobil oldal. Míg egy átlagos oldal megnyitásának sebessége akár 5,3 másodperc alatt töltődik be, addig az AMP-t használó oldalak letöltési sebessége átlagosan kevesebb, mint 1,4 másodperc.
Azt is hozzá kell tenni a kutatás eredményéhez, hogy az oldallátogatók 53%-a 3 másodperc után feladja a várakozást és nem marad tovább az adott oldalon. Vált, mást keres. Ami azonban a webáruházak és egyéb kereskedelmi tevékenységet folytató oldalak számára hatalmas profit kiesés.
De mi is az AMP egészen pontosan?
Speciális, nyílt forráskódú slim – line tipusú projekten alapuló weboldal. Kiemelkedő gyorsaságát annak köszönheti, hogy teljes egészében statikus, az oldal AMP része azonban nem a kiadó oldaláról tölthető le, így helyet nem foglal, ezáltal nem lassítja az oldalt.
A cikkek és minden egyéb tartalmak a világ különféle tárolt szerverein vannak elhelyezve, melyek bármelyik pillanatban a felhasználóhoz legközelebbi szerverről töltődik be, így szinte valóban egyetlen pillanat alatt láthatóvá válik a betöltött oldal a mobilon.
A Google álláspontja szerint a weboldalak életképessége a gyorsaságon múlik.
Az AMP egy éve él, létezik és tarol
Az AMP-t használó oldalak gyorsasági aránya az elmúlt 12 hónapban, 35%-os javulást produkált, ezzel az e-kereskedelem egyik legfontosabb szempontjává lett. Az oldalt látogatók türelmetlensége elmúlt, többet költenek, és hosszabb ideig maradnak az AMP-s oldalakon.
A 2017 májusi számadatok alapján jelenleg 2 milliárt oldalon, több, mint 9000.000 domain foglal helyet, míg ez a szám egy évvel ezelőtt csak 125 millió volt az AMP oldalakon.
Az AMP támogatottsága kiemelkedő, hiszen ezt használja többek között a Twitter, Tumblr, QZone, Weibo, Pinterest, Linkedln, Bing, Feedly.
Egy AMP oldal betöltése alig kevesebb, mint egy másodperc alatt történik meg. Ez azért lehetséges, mert tízszer kevesebb adatot használ, mint egy normál mobil oldal.
Az AliExpress betöltési ideje 36%-kal csökkent, mióta az AMP-t használja, ezáltal növelhette a rendeléseit 10,5%-kal, a konverziós rátája pedig 27%-kal növekedett. Nem kell nagyon számolni, hogy ez az egyébként is milliárdos bevételű cégnél micsoda hatalmas plusz profitot jelent.
A Facebook vette a kihívást a Facebook Instant Articles-el
Természetesen a Facebook is mindent megtesz, hogy gyorsaságban utólérje az AMP-t, ezért kifejlesztette a saját alkalmazását, melyet az Apple-el közösen használnak. A Software Development Kit (SDK) elnevezésű alkalmazás után a Facebook cikkei is gyorsabban letölthetőkké váltak, hasonlóan az AMP-hez.
A válasz természetesen meglehetősen frusztráló, és lenéző volt az AMP részéről, akik javasolták a Facebook fejlesztőinek, hogy próbálkozzanak meg a különböző tartalmakat, különböző platformokon létrehozni a még eredményesebb gyorsaság növekedés érdekében. Az AMP fejlesztő csapata kijelentette, nem lesz náluk gyorsabb, köszönhető ez a folyamatos fejlesztéseiknek.
Alig fél évvel ezelőtt a Youtube és Facebook betöltési gyorsasága volt tesztelés alatt.
Ebben a megmérettetésben a Facebook bizony majdnem alul maradt, így bár hamar rájöttek, ha szinten akarnak maradni, gyorsan és hatékonyan kell a sebességet növelniük, mégsem sikerült az élen végezniük.
Bár az AMP-nek tabletre nincs statisztikája, ez azonban semmit nem von le a győztes mivoltjából, tekintettel arra, hogy a Facebook egyes statisztikai adatait a SDK születése óta homály fedi.
Melyik a gyorsabb? Független teszt
A gyorsasági futamot eldönteni hivatott Chartbeat, 360 helyszínen, 50.000 oldalon keresztül tesztelte a két fejlesztést. A teszt egyetlen kérdése annak eldöntése volt, melyik gyorsabb, az AMP, vagy az SDK?
A kutatások azt bizonyítják, hogy egy átlagos mobil weboldalt 5,3 másodperc alatt töltenek be, de az AMP-vel, ez csupán 1,4 másodperc. Ez természetesen nem fénysebesség, de a Google szerint már hatalmas, négyszeres javulás.
A (Facebook Instant Articles), tehát a Facebook instant oldalainak betöltési sebessége a normál oldalakéhoz képest csupán 0,001 másodperccel gyorsabb, szemben az AMP-t használó oldalakkal, ahol alig egyetlen másodperc alatt töltődik be az oldal. A látogatók adott oldalakon eltöltött ideje is az AMP irányába dönti el a meccset a maga átlagos 48 másodpercével, szemben a Facebook által preferált alkalmazással, ahol ez az idő csupán 36 másodperc.
Az oldalon eltöltött hasznos idő versenyszámot tehát szintén az AMP nyerte a maga 35%-os növekedésével. Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy azon oldalak, akik nem gyorsítottak, a betöltés időtartama 5,3 másodperc, mely a fenti adatok fényében már irreálisan hosszúnak tűnik.
Nem véletlen tehát, hogy az AMP jelenleg is térhódító szerepet tölt be, annál is inkább, mert a gyors letöltés már-már elvárássá növi ki magát. Így a nagyobb oldalak váltottak és AMP támogatással, tehát külső szerverrel oldják meg az oldalaik gyorsaságának növelését. Ilyen a
WordPress,
Reddit,
Bing (iOS és Android támogatással),
Ebay (ahol az AMP-nek köszönhetően akár kategóriánként 15 millió terméket is képes az oldal betölteni)
Pinterest (akik saját AMP-vel rendelkeznek)
Google
Az AMP azon kívül, hogy az e-kereskedelem mérhető bevételét hatalmas mértékben volt képes az egekig növelni, a látogatottság és a visszatérő olvasók számát is ugrásszerűen növelte.
AMP megjelenítők eredményei:
A Washington Post saját felmérése szerint az AMp használata óta a mobillal történő látogatottságuk 23%-os növekedést mutat. Ők 7 napon belül visszatérnek az oldalra.
Slate. A havi egyedi látogatójuk száma 44%-kal nőtt, a visszatérő látogatottság ebből 73% az AMP használata óta.
Gizmodo. 80%-os forgalom növekedés, melyet a megjelenítések 50%-os növekedése emel a csúcs közeli állapotra.
Relay Media. Csak az elmúlt 30 napban több, mint 2,5 millió oldalon jelent meg, olyan oldalakon köszöntek vissza, mint a The Daily Dot, Hearst Television, vagy a The Miami
A verseny persze korántsem lefutott, mivel az internetezési szokásaink a mobil irányba tolódtak el és mindkét cég ezekre az eszközökre fogja még jobban optimalizálni a felületeiket.